Porady

Jak zadbać o opony zimowe aby służyły nam jak najdłużej?

To sposób eksploatacji oraz serwisowania opon ma największy wpływ na to jak długo będziemy cieszyli się z ich użytkowania. Po pierwsze pamiętajmy o tym aby zadbać o nie już w trakcie montażu. Nawet jeżeli dysponujemy całymi kołami warto skontrolować ich wyważenie, które nie tylko poprawi komfort jazdy, ale wpłynie pozytywnie na równomierne zużycie opon jak i szybkość zużywania się elementów zawieszenia, oraz pozwoli wychwycić ewentualne skrzywienie felg lub uszkodzenia eksploatacyjne opon.

Demontując opony letnie warto również i na ich stan zwrócić uwagę. Jeśli zaobserwujemy nienaturalne większe zużycie jednego z barków opony lub inne nierównomierności w zużyciu bieżnika może to być sygnał nieprawidłowo ustawionej geometrii kół, lub problemów tkwiących w zawieszeniu pojazdu, które jak najszybciej należy usunąć.

Pamiętajmy również o rotacji, czyli zamianie pozycji kół na osiach. Co najmniej raz na sezon lub co każde 10 000km powinniśmy przełożyć koła przednie na tył i odwrotnie aby cały komplet zużywał się w jednakowym tempie.

Pilnujmy odpowiedniego ciśnienia w oponach, które ma ogromny wpływ na szybkość zużywania się opon już 0,2 bar ubytku sprawi, że opony zużyją się o 10%szybciej! Poza tym niedostateczne ciśnienie również zwiększy ilość spalanego paliwa przez samochód. To nie wszystkie negatywne efekty tej często zaniedbywanej przez kierowców czynności, pamiętajmy że niedopompowana opona szybciej się przegrzewa, ma większą podatność na uszkodzenia mechaniczne, wpływa na pogorszenie stabilności pojazdu jak również zwiększenie długości drogi hamowania.

Aby opony służyły nam przez długi czas niezmiernie ważny jest nasz styl jazdy. Bardzo dynamiczna jazda, ostre przyśpieszanie i hamowanie, buksowanie kołami na śliskiej nawierzchni, szybkość z jaką podróżujemy to  wszystko elementy które nie tylko będą drenowały nam portfele, koniecznością szybszej wymiany opon, ale również sprawiają, że jazda samochodem zamiast efektywnej staje się tylko efektowną. Z tego powodu, aby jeździć dłużej na oponach oraz bezpiecznej i pewniej panować nad naszym samochodem powinniśmy jeździć płynnie to znaczy delikatnie operować pedałem gazu, ujmując go przy każdorazowej utracie przyczepności oraz wykonywać płynne ruchy kierownicą.

Pamiętajmy również o tym, że opony stosunkowo łatwo uszkodzić mechanicznie, w związku z tym każdy najazd na przeszkodę typu krawężnik powinien być wykonany po uprzednim całkowitym zatrzymaniu pojazdu i delikatnym powolnym „wspinaniu” się na niego pod kątem jak najbardziej zbliżonym do prostego. Nie dojeżdżajmy również do samego krawężnika, szorując o niego delikatnym bokiem opony przy parkowaniu równoległym. Nie zawsze jednak kontakt z przeszkodą można przewidzieć i przygotować się do niego, więc jeśli naszym oczom pojawi się niespodziewana przeszkoda typu dziura w drodze i nie zdołamy jej ominąć to złotą zasadą pozwalającą nam zminimalizować ryzyko uszkodzenia opony oraz zawieszenia jest hamowanie przed przeszkodą ale chwilę przed uderzeniem należy całkowicie zwolnić pedał hamulca co zmniejszy nam nacisk masy auta na koła oraz sprawi, że niezblokowane koła przejadą przez przeszkodę zamiast w nią uderzyć.

Pamiętajmy, aby opony zimowe pomogły nam podczas trudnych warunków, nie możemy pozwolić aby zima nas zaskoczyła. Nie bójmy się zakładać ich wcześniej, gdyż w ostatniej chwili znalezienie serwisu, który wymieni opony od ręki będzie graniczyło z cudem. Lepiej założyć je nawet 2-3 tygodnie za szybko niż dzień… za późno.